Vijf verrassende voordelen van wandelen en vijf tips om het vol te houden

Harvard Medical School heeft wandelen aantrekkelijk gemaakt door de voordelen ervan te noemen, maar ook door vijf tips erbij te geven die zorgen dat we het wandelen volhouden.

Voordelen

Wandelen gaat de werking van genen tegen die voor gewichtstoename zorgen.
Het zorgt voor goede tanden omdat de behoefte aan zoetigheid afneemt
Het vermindert de kans op borstkanker
Het beschermt de gewrichten en vooral heupen en knieŽn die het meest gevoelig zijn voor de ontwikkeling van artrose. Is er al gewrichtspijn door artrose, dan vermindert wandelen de pijn.
Het stimuleert het immuunsysteem, waardoor we een betere afweer hebben tegen bijvoorbeeld griep.

We beginnen vaak enthousiast aan een nieuw voornemen. Maar om op een druilerige dag de wandelschoenen weer aan te trekken vergt toch wel enig doorzettingsvermogen. Misschien helpen de onderstaande tips om toch de `stoute schoenen' aan te trekken en erop uit te gaan.















Wikipedia  Carl Spitzweg

Vijf tips om wandelen vol te houden

Zorg voor een plan B. Wanneer de ochtendwandeling niet doorgaat omdat we ons hebben verslapen, doen we het rond lunchtijd of een ander moment van de dag.
Verbind wandelen met een vaste dagelijkse handeling, zoals 15 minuten even erop uit na het tandenpoetsen.
Als we een hond hebben, wandel dan regelmatig met de hond. We zouden zelfs kunnen kijken of een plaatselijk asiel blij met ons is als we met een hond willen wandelen. Dat zou een mooie win-winsituatie zijn: voor de hond en voor ons.
We kunnen ook gebruik maken van een klein koptelefoontje waarop muziek of een gesproken boek staat.
Verander voor de afwisseling van de route die we lopen.

Ik zou aan deze tips nog willen toevoegen om samen met anderen af te spreken om een stuk te gaan wandelen. Op deze manier kunnen we elkaar ook motiveren om onze gezonde wandeling vol te houden.