Bewegen verlicht schouderpijn en pijn in heup, knie en enkel

Gewrichtspijn kan het leven flink verstoren. Werken in de tuin is er dan haast niet meer bij en in de auto stappen is ook al pijnlijk. Maar goede oefeningen kunnen uitkomst bieden, want bewegen verergert niet de klachten, maar zorgen juist voor herstel. Niet bewegen is alleen maar `rust roest'.

Wat is het voordeel van bewegen als je juist aan dat gewricht pijn hebt? De spieren en het bindweefsel worden steviger waardoor het gewricht meer steun krijgt. De stijfheid van het gewricht neemt af waardoor het soepeler wordt. Zonder bewegen kunnen de spieren, pezen en ligamenten korter worden en meer onder spanning komen te staan. Door het gewricht te bewegen wordt het, bij wijze van spreken, geolied. De olie is dan het gewrichtsvocht dat synovia wordt genoemd en het kraakbeen, aan de binnenkant van de gewrichten, van zuurstof en voeding voorziet. Het kraakbeen heeft zelf namelijk geen bloedvaten.

Thuisarts geeft onderstaand advies bij gewrichtspijn:

`Als het gewricht niet dik, warm of rood is, dan is het veilig en goed om in beweging te blijven. De spieren worden sterker door het bewegen en u voorkomt dat ze stijf worden. De pijn wordt op den duur minder.

Begin voorzichtig en breidt het bewegen steeds verder uit. Ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen of zwemmen. Als u merkt dat de klachten tijdens of na het bewegen verergeren, probeer het dan tijdelijk wat rustiger aan te doen. Worden de klachten minder hevig, dan kunt u het gewricht weer belasten.'

Zelf zou ik daar nog aan willen toevoegen dat het passief bewegen van gewrichten goed is voor de voeding van de gewrichten. Dus bijvoorbeeld armen en benen bewegen zonder dat ze belast worden, zodat de schouder- en heupgewrichten van zuurstof en voeding kunnen worden voorzien. Een overweging is ook om de fysiotherapeut advies te vragen die een oefenschema kan samenstellen.