Voedingsmiddelen die het LDL-cholesterol kunnen verlagen

We kennen het `goede' (HDL) en het `slechte' LDL cholesterol. Goed zou betekenen dat het bescherming biedt tegen hart- en vaatziekten en slecht zou betekenen dat het juist voor hartproblemen zorgt. We moeten dit natuurlijk wel nuanceren, omdat het om te veel slecht cholesterol gaat en niet dat we de hoeveelheid ervan tot nul moeten reduceren, want we kunnen het slechte cholesterol ook niet missen.

Gezien de vele reclames over voeding waar weinig vetten en cholesterol in zit, krijgen we wellicht de indruk dat we cholesterol vooral via de voeding binnenkrijgen. Dat is niet zo. Het grootste deel maken we zelf en dat doen we via de lever. Maar omdat we in een maatschappij leven waar overdaad is, krijgen we niettemin via de voeding te veel cholesterol binnen. Daarom is het verstandig om ook terughoudend te zijn met de cholesterol in onze voeding. Laten we eens kijken wat we zelf kunnen doen.
Gezond eten is vaak het sleutelwoord. We kunnen hierbij denken aan haver-, gerst- en graanproducten en allerlei soorten bonen. Volkorenbrood is een voorbeeld van een graanproduct. Er zitten veel voedingsvezels in en die kunnen ook weer het cholesterol aan zich binden. Meegenomen is natuurlijk dat ze ook voor een betere stoelgang zorgen. Soja kan ook een uitstekende keuze zijn. Zo kan consumptie van 25 gram soja eiwtten al tot een daling van 5-6% LDL cholesterol leiden.

Noten, zoals walnoten, amandelen en hazelnoten kunnen in een dagelijkse hoeveelheid van een paar walnoten en hazelnoten het LDL-chlolesterol al verlagen. Te veel is weer niet goed vanwege de kans op gewichtstoename. Van groente en fruit kun je bijna niet genoeg krijgen. Zo zijn appels, aardbeien en citrusvruchten rijk aan pectine, dat het LDL-cholesterol verlaagt. Het oude Engelse gezegde `An apple a day keeps the doctor away' is op veel fruit van toepassing. 

Vette vis,  1 tot 3 keer per week, kan door de omega-3-vetzuren eveneens het LDL-cholesterol verlagen. Te veel kan natuurlijk voor gewichtstoename zorgen.
Van overgewicht en weinig bewegen wordt je ook niet vrolijk. Overgewicht verhoogt het slechte cholesterol en inactiviteit verlaagt het goede cholesterol. Dus willen we ons cholesterol verlagen, dan is er werk aan de winkel.

Het tij lijkt te keren dat verzadigde vetten alleen maar schadelijk zijn. Nu worden vaak nog verzadigde vetten in producten vermeden en wordt gekozen voor magere melk, margarine in plaats van roomboter, maar recent wetenschappelijk onderzoek lijkt te leiden naar andere, meer gunstige conclusies voor verzadigde vetten. Het is nog even afwachten wat de eindconclusies zullen zijn, maar het zou best eens kunnen dat we voor volle melk gaan kiezen en voor roomboter in plaats van margarine.

Op een natuurlijke wijze cholesterol te verlagen zou te verkiezen zijn boven een dagelijks anticholesterol medicijn, dat toch allerlei bijwerkingen heeft. In ieder geval is het de moeite waard om via de voeding te proberen het LDL-cholesterol aan te pakken.

Geraadpleegde literatuur Harvard Medical School